سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خبری

صفحه خانگی پارسی یار درباره

علل آلودگی هوا و راههای مقابله با آن

    نظر

آلودگی هوا به دلایل مختلفی اتفاق می افتد . در کنار بعضی معدن ها و آتشفشانها ، بخارات مواد شیمیایی هوا را آلوده می کند  ،گرد و غبار و ذرات جدا شده از درخت ها و گیاهان نیز عامل نوعی آلودگی هوا است اما مهمترین دلیل آلودگی هوا مواد ایجاد شده از سوخت مواد نفتی ، زغال سنگ (Coal)، چوب و امثال آنها است . بخصوص هنگامی که این مواد به نحو درست نسوزند و تولید دود کنند .

علل آلودگی هوا

امروزه اتومبیل ها مهمترین عامل آلودگی هوا  در شهرها می باشند . بخاری ها ، آب گرم کن ها و مانند اینها نیز سهم مهمی در آلودگی هوا دارند – سوخت های صنعتی ، بخارات و ذرات مواد شیمیایی و ذرات بسیار کوچکی که از برخی کارخانجات صنعتی در هوا پراکنده می شود نیز از عوامل مهم دیگر آلودگی هوا هستند .

آلودگی هوا به مواد رادیو اکتیو به هنگام استفاده از توری چراغ توری یا زنبوری نیز اتفاق می افتد ، لازم است توجه داشته باشیم که از سوخت ناقص مواد سوختنی (از جمله در وسایل گرمازای بدون دودکش ) علاوه بر مواد مضری که تولید می شود ، مقدار گاز منواکسید کربن co نیز در هوا پخش می شود این گاز خطرات جدی برای تنفس سلول ها دارد . به گزارش آسان طب این گاز از تولیدات زیان بخش سیگار نیز هست و زیان آن تنها متوجه کسانی که سیگار می کشند نمی شود بلکه به سلامت انسان های فراوان دیگری ارتباط دارد که دانش امروز ما بدون هیچگونه ابهام و با قاطعیت زیان بخشی جدی این بلای دست ساخته بشر را تایید می کند و طبعا یک انسان معتقد به حقوق انسان ها نمی تواند صرف نظر از اضرار به نفس که مذموم و ممنوع است اضرار به دیگران را که قطعا قابل دفاع نیست نادیده بگیرد و با کشیدن سیگار به سلامت مردم لطمه بزند .

برای جلوگیری از آلودگی هوا چه باید کرد :

اساسی اقداماتی که باید انجام شود ، شناختن علل آلودگی هوا  است ، بعد با همکاری عمومی ، باید با توجه به امکانات نسبت به رفع آن علل اقدام کرد . در میان اقداماتی که باید انجام شود چند مورد را ذکر می کنیم :

1-برنامه درست در شهر سازی و ساختن مجموعه های مسکونی

2- انتقال کارخانجات آلوده کننده هوا به نقاط دور و استفاده از فیلترها (صافی ها) ی مخصوص برای کاهش آلودگی

3- ایجاد فضای سبز از طریق درختکاری فراوان

4- استفاده از سوخت های مناسب برای مصارف خانگی و صنعتی

5- مبارزه قانونی با عوامل آلوده کننده

آلودگی هوا مساله مهمی است که باید به ان توجه شود. این الودگی سلامت همه انسان ها و موجودات زنده را به خطر انداخته است. دود سیگار ، دود ماشین ، دود کارخانه ها و ... همه و همه موجب آلودگی هوا می شود. این آلودگی ها از طریق تنفس وارد ریه شده و بیماری های جدی را برای ما به ارمغان می اورد که با یک جعبه پذیرایی سالم از مواد غذایی می‌توان با این آلودگی‌ها مبارزه کرد..

منبع : آسان طب