سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خبری

صفحه خانگی پارسی یار درباره

از خطرات و عوارض جانبی گوشت مرغ چه میدانید؟

    نظر

 

اگر درصدد کاهش چربی و یا افزایش ماهیچه‌های بدن‌تان هستید، گوشت مرغ به سبب دارا بودن پروتئین بدون چربی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. اما با وجود آن‌که این خوراکی یکی از گزینه‌های خوب است، اما فارغ از عوارض جانبی نیست. در واقع، گوشتِ مرغ بهتر از گوشت‌های فرآوری شده و همچنین گوشت قرمز است اما بهترین گزینه برای مصرف ناهار و شام نیست چرا که عوارض جانبی گوشت مرغ بسیار زیاد است.

البته این سخن به معنای آن نیست که گوشت مرغ عاری از مواد مغذی با ارزش است. خیر! گوشت مرغ با دارا بودن ویتامین B، ویتامین C، فولات و همچنین سلنیوم، کلسیم، آهن، روی، منیزیم، پتاسیم و فسفر گزینه‌ی خوبی برای دریافت پروتئین بدون چربی است. اما در عین حال، این خوراکی بهتر از ماهی نیست و یا گزینه‌ای بهتر از میوه‌جات و سبزیجات روزانه نیست، چرا که از برخی عوارض جانبی برخوردار است. در ادامه  نت‌نوشت به مضرات گوشت مرغ می‌پردازیم. عوارضی که گاه مستقیماً به خود مرغ مربوط اند و گاه به سبب پخت و پز اشتباه آن به وجود می‌‌آیند.
عوارض جانبی گوشت مرغ
1- مسمومیت غذایی:

امکان مسمومیت غذایی ناشی از سالمونلا، کمپیلوباکتر و دیگر باکتری‌ها به سبب خوردن مرغ وجود دارد. در ایالات متحده، که از بالاتری مصرف مرغ در جهان برخوردار است، سالانه از هر 6 نفر 1 نفر دچار مسمومیت غذایی ناشی از خوردن گوشت مرغ می‌شود. نتایج مطالعات صورت گرفته در اروپا، بریتانیا و سواحل آمریکا نگران کننده اند. در این مطالعات دریافته شده که حدود 97 درصد از مرغ‌های نمونه دارای باکتری‌های مضر هستند.
2- خطر عفونت باکتریال مقاوم به آنتی بیوتیک:

خطر عفونت باکتریال مقاوم به آنتی بیوتیک ناشی از مرغ از عوارض جانبی گوشت مرغ است که هنوز هم که هنوز است جامعه‌ی پزشکی درگیر آن است. تولید انبوه مرغ نیز نتوانسته این مشکل را حل کند. همچنین استفاده‌ی گسترده از آنتی بیوتیک در مرغ‌ها برای کاهش خطر عفونت‌ها، نه تنها نتوانسته‌اند از مشکل بکاهند بلکه به مشکل نیز افزوده‌اند. افزون بر این، اخباری مبنی بر وجود باکتری‌های سالمونلای مقاوم به آنتی بیوتیک نیز در مرغ وجود دارد.
3- میزان کلسترول بالای موجود در مرغ، حتی بدون پوست:

البته که مرغ بدون پوست به نسبت مرغ با پوست از کلسترول کمتری برخوردار است اما این به معنای آن نیست که مرغ بدون پوست از کلسترول اندکی برخوردار می‌باشد. در 3?5 اونس از گوشت گاو حدود 89 میلی‌گرم کلسترول وجود دارد. این در حالی است که در همین میزان از گوشت مرغ بدون پوست، حدود 85 میلی‌گرم کلسترول وجود دارد. مورد دیگری که در ارتباط با کلسترول گوشت مرغ بهتر است گفته شود این است که اگر گوشتِ مرغ با روغن‌های حیوانی و یا چربی‌های ترانس پخته شود خطر افزایش کلسترول بالاتر نیز می‌رود.
4- خطر ابتلا به سرطان:

تحقیقات نشان از آن دارند که خطر ابتلا به سرطان در میان گیاه‌خواران به نسبت گوشت‌خواران تا 40 درصد کمتر است. آن هم به سبب آن که مصرف زیاد پروتئین حیوانی و در عین حال مصرف کم میوه و سبزی می‌تواند موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان شود. بنابراین مهم نیست که تا به چه اندازه مرغ را صحیح پخته‌اید، چرا که با کاهش مصرف میوه و سبزی و افزایش مصرف گوشت مرغ، خود به خود، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهید.

اما افزون بر این، شرایط طبخ مرغ نیز در افزایش خطر ابتلا به سرطان نقش دارد. عموماً برای پخت مرغ به درجه حرارت بالایی نیاز است و همین درجه حرارت بالا می‌تواند موجب ایجاد ترکیبات سرطان‌زا شده و نتیجتاً خطر ابتلا به سرطان را در پی داشته باشد. کباب کردن و همچنین سرخ کردن مرغ، موجب افزایش خطر این ترکیبات سرطان‌زا می‌شود و در واقع بدترین کاری که می‌توان انجام داد سرخ کردن مرغ است.
5- خطر آلودگی به آرسنیک:

آرسنیک (Arsenic) به طور عمده در غذای مرغ وجود دارد، آن هم به سبب جلوگیری از خطر اسهال و برای حصول اطمینان از رشد مرغ. اما همین آرسنیک می‌تواند موجب افزایش بیماری‌های قلبی، دیابت، مشکلات عصبی و حتی سرطان در انسان شود. تحقیقات نشان می‌دهند که 55 درصد از مرغ‌های خام موجود در فروشگاه‌ها حاوی آرسنیک هستند.

منبع: نامه نیوز